لزوم توجه به معماری خانه جشنواره/ پیشنهاد برای مکان برگزاری «سینماحقیقت»

علیرضا محمودی منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی معتقد است نمایش ازدحام و شلوغی در جشنواره‌ها، لزوما امتیاز نیست، بلکه نظم و زیبایی در برگزاری رویدادها مهم است.

علیرضا محمودی روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با میراث آریا درباره اهمیت معماری خانه جشنواره گفت: جشنواره‌های مهم و معتبر دنیا علاوه بر نمادهای گرافیکی به نمادهای معماری هم توجه دارند. سالن لومیر برای جشنواره کن، شهر ونیز و معماری و هویت آن برای جشنواره ونیز، جشنواره لوکارنو و… در همه این‌ها معماری یکی از نمادهای فرهنگی مهم به حساب می‌آید. 

او ادامه داد: علاوه بر فیلم‌ها و حتی بیشتر از آن ها، این نمادهای معماری است که به جشنواره هویت می‌دهد و برای تداوم و آینده نگری بسیار ضروری است. وجود یک مکان خاص برای جشنواره لازم است، در کشورهای مختلف می‌بینیم اگر چنین مکانی هم نداشته باشند آن را می‌سازند.  

این روزنامه‌نگار و منتقد سینما با اشاره به اهمیت تداوم داشتن رویدادهای فرهنگی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک حرکت فرهنگی تداوم آن است و حفظ مکان‌های برگزاری رویدادهای فرهنگی و نگهداری درست و حفظ نشانه‌ها نشان دهنده فرهنگ آن جامعه و از ضروریات است.  

او درباره اهمیت وجود یک مکان با استانداردهای لازم برای خانه جشنواره‌ها بیان کرد: برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و سینمایی باید یک مکان مناسب با وجود فضاهایی برای استقبال از مهمانان، فرش قرمز، عکاسی و… با معماری خوب وجود داشته باشد و این هر سال تکرار شود. این تکرار بسیار مهم است، چیزی که ما می‌بینیم در تمام این سال‌ها جشنواره‌ای مانند فجر هم از منظر مکان برگزاری به تکرار و ثبات نرسیده است. اخیرا شنیدم که قرار است برج میلاد به عنوان مکان دائمی جشنواره فجر باشد که اگر این خبر درست باشد، باید سازه‌های دائمی مناسب با فرهنگ خودمان ساخته و در آنجا گذاشته شود. 

محمودی درباره مکان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گفت: در سال‌های گذشته مکان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در یک فضای تجاری بوده که براساس مصوبات شهرداری یک فضای فرهنگی دارد. درست است که چارسو از نظر داخلی شرایط خوبی دارد، ولی نمای بیرونی ندارد و شاید گزینه‌هایی مانند موزه آبگینه و کاخ گلستان که هویت فرهنگی دارند، انتخاب‌های مناسبی باشند، اما اگر قرار است جشنواره همچنان در جایی مانند چارسو برگزار شود، باید سازه‌های متحرک ساخته شود که در نمای بیرونی هم هویت فرهنگی جشنواره را نشان دهد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: جشنواره‌های ما به عنوان یک رویداد فرهنگی به اندازه اهمیتی که دارند فرهنگی نشده‌اند. تاکید من از این جهت است که معماری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هنری و فرهنگی است و باید به آن توجه شود. فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ها مهم هستند، اما این معماری خانه جشنواره است که به اندازه یک عمر به آن هویت می‌بخشد. 

علیرضا محمودی در پایان گفت: من به شدت با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در جایی مانند پردیس سینمایی ملت مخالفم. اینکه تصاویر نشان دهنده ازدحام افراد است و گویی در برگزاری فرقی با سال گذشته نداشته است و اتفاقا از آن به عنوان نکته مثبت یاد می‌کنند، نکته خوبی نیست. حضور مردم و مخاطبان مغتنم و خوب است، ولی در یک شکل و شمایل منظم و جلوه بصری مناسب. حضور تعداد قابل توجه مخاطبان و علاقه‌مندان هنر در فضای دارای هویت، بسیار زیباتر و ارزشمندتر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080200102
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha